
Везбата е такава, какъвто е човекът. Красива везба - красив човек. И тогава осъзнавам напълно колко е права Радка Ангелова, когато казва, че "изкуството е важно, защото създава красота". И колко е благословена, заради вярата си в Бога и в доброто. И колко е естествена в неразбирането си на лошите хора. И колко е красива в умосъзрението си - "Доскоро си мислех, че имам време за много неща. Днес вече знам, че нямам време за много неща." На попрището жизнено в средата при това.
Гледам я, после погледът ми се плъзга по дантелите, после по кенара, после по колекцията от дрехи наоколо, пъстри и нежни като пеперуди и сякаш везбите говорят - с красивия глас на древните времена, с багрите и орнаментите на едно старо изкуство. "Като кажат българска везба, хората си представят червени шевици. Това просто не е вярно, - казва Радка. - Дори червеното в отделните райони на България е различно - малиново, доматено, цикламено. Всъщност българската везба е много пъстра, много разнообразна в орнаментиката, в сюжетите, ако щеш. Макар да не е като Мексиканската - известна с богатите си традиции и школи. В Плевенско например много използват черното, кафявото." А цветовете изразяват характер, показват тежестта на живота, дори в нюансите си, закодирани сякаш в гените на майсторките.
"Нали правиш разлика между майсторлъка и техническото изпълнение?", пита ме тя. А аз кимам утвърдително. Защото стана въпрос и за това. А майсторството е съчетание между творчество и перфектно техническо изпълнение. "Много жени си мислят, че като хванат игла и конци, вече могат да шият българска везба. Едно е да шиеш, друго е да везеш, да влагаш себе си. Майсторлъкът започва с творческото начало", категорична е Радка. А нейният се корени в детството й. Научила го е от баба си Рада по бащина линия, която навремето е работила за първия фабрикант в града. Пък и е потомка на стари занаятчийски родове. Дядо й Нено по майчина линия пък е бил мутафчия. Другият дядо - кафеджия и бръснар. Радка дори доскоро си е служела с неговите качествени бръснарски ножици. Днес използва блестящи "Солинген" - същински бижута. Започнала с плетива на една кука, после на две, после разкодирала тайните на различните бодове и така...

Болно й е, че почти нищо от традициите на старата панагюрска везба не е запазено, че търсенето на традиционната българска везба не е голямо. Защото тя се търси само от хора, които ценят красотата и които наистина се вълнуват от изкуство. Което звучи и като тежка морална присъда над днешните ни времена.
И ето, че затварям пътната врата обогатен наново. А зад мен, в дворчето, обримчено от храсти със зреещи малини, зад малкия прозорец на приземния етаж, в сумрачната стаичка, скрита от житейската умора и лъжите хорски, Радка Ангелова остава с мечтите си и с надеждата да има здраве и обич. За да работи, без да се предава. И везбата да остане жива. Като онова знаме - на Княгинята...
И думите ми свършват там, където почва тя... да се допълва...
ВЕЗБАТА ИДЕ ОТ СЛАВЯНИТЕ

Няма коментари:
Публикуване на коментар