През 1907 г. Николай Михайлов работи като счетоводител в Долна баня при фабриката за дървен материал „Ибър”. Прихлупената стаичка, където живее младият човек, е оскъдно обзаведена. Но тук, освен коравият дървен креват, има изобилие от книги и списания. На различни тетрадки с хубав ситен почерк са изписани стихове. Така, в духовно изгнание живее вече оформеният поет, бъдещият Николай Лилиев. През лятото на същата година тук пристига един младеж, почти юноша, току-що завършил гимназия. Името му е Димчо Дебелянов. Той е възторжен млад човек, нежните му сини очи имат необикновено излъчване. Чете и рецитира поезия, сам пише и вече е публикувал стихотворения. Оттук започва дружбата между двамата поети. Те водят продължителни беседи върху френската, руската и българската литератури. Плод на това приятелство е запознанството на Димчо с Димитър Подвързачов. Това става през 1908 година. Подвързачов е необикновена личност. Разностранен талант – той е поет, преводач и редактор, притежава чувствителна и отзивчива душа. С няколко години по- възрастен от своите другари, той ги обединява и става техен духовен покровител и наставник. Не случайно Лилиев и Дебелянов го наричат „Бащата”.
Години по-късно писателят Константин Константинов ще си припомни с носталгия за своите първи срещи. Ето какво пише той в спомените си „Път през годините”: „Особено ми подействува първият личен досег с Подвързачов; изведнаж, не зная защо, той ми внуши някакъв необясним респект и в същото време усетих непреодолима, привличаща сила... По-късно, когато бяхме вече близки, аз не се чудех на това заробване... Сега мисля, че то беше оная върховна отчужденост от дребните неща на човешкото съществуване... оная мека полуусмивка, в която се чувствуваше знанието на важни неща, непознати за нас и страшни – и над всичко някаква тъжна мъдрост.” Същото необикновено усещане на това невидимо озарение, е изпитал тогава младият и импулсивен Димчо. „Димчо Дебелянов бе съвсем различен – продължава Константинов. – Аз и сега виждам неговото като че винаги полуобърнато на една страна лице, удължено от рядка червеникава брада, с малки, присвити, винаги живи и най-често засмени очи. Той беше цял в импулси, в порив... По улиците вървеше винаги устремено, без да гледа наоколо си, и най-често скандираше свои и чужди стихове.”
В нежната душа на Димчо се редуват приливи на черна скръб и лъчисто щастие. В едно писмо той споделя: „Когато радостта се свърши, аз пак ще имам спътница най-вярна от всички. Ще се върне моята Скръб при мене, по-мила и по-неразделна, отколкото е била преди.” Но какво ли не прави младостта! С пролетен устрем неговата Черна песен отстъпва пред светлината на утрото :
След буря – мир и тишина,
След нощ – безбрежна светлина ...
И аз, пиян от светлина,
В зорите ведри на деня
Повярвал в слънцето вървя,
Сред буйно зрейнали нивя ...
Безспорно Бащата е упражнил решаващо влияние върху душевното развитие на Димчо. По-точно, те взаимно си въздействат, като са разисквали върху проблемите на младата българска литература, споделяйки лични несгоди и възмущението си от грубите обществени нрави. За това са помогнали бохемските веселби и среднощни гуляи. В тази обстановка и при тези настроения се осъществява една отколешна идея: съставянето на „Антология на българската поезия”. Годината е 1910. Димитър Подвързачов решава да привлече за свой сътрудник най-достойния – това е Димчо Дебелянов, нежният приятел и верен литературен съмишленик, доказал голямата си дарба. Много по-късно друг голям поет, Атанас Далчев, ще отсъди че „антологията е една форма на критика”. Критика от двама млади хора, почти неизвестни на тогавашното литературното поле! Това би се възприело като необикновена дързост. По това време (а и по-късно), литературните съперничества безмилостно са отнемали лаврите на утвърдени писатели. Често по своя тон литературната критика не е отстъпвала на политическите антрефилета. Това не е уплашило двамата приятели. Знаменателно е заглавието на техния труд - „Българска антология. Нашата поезия от Вазова насам”. По време, когато се е спорило за първенството на Вазов, той непоколебимо е поставен за родоначалник на новата българска поезия. След него съставителите са избрали 37 автори, представени със снимка и кратки биографични данни. Начело са утвърдените имена в българската поезия. Това са Стоян Михайловски, Константин Величков, Пенчо Славейков, Кирил Христов и Пейо Яворов. Следват по-младите и вече известни поети като Николай Лилиев, Теодор Траянов, Никола Ракитин, Трифон Кунев, Димитър Бояджиев. Включени са и поетесите Мара Белчева, Дора Габе, Екатерина Ненчева. Интерес представляват някои неизвестни имена като Вен. Тин., Григор Лютаков, Илия Булев. Накрая, сред най-младите, е включен и самият Дебелянов. По спомени на Чудомир, това е станало след силното настояване на Бащата. Димчо не смеел и да помисли за това. Публикувани са 9 негови произведения, сред които особено хубавите „Черна песен”, „Утрина”, „Писмо”. Това е първото му (и уви, последно приживе) представяне на стиховете му в отделна книга. Едва през 1920 година неговите приятели ще съберат в една тънка книжка част от творбите на рано загиналия поет.
Подготовката по издаване на антологията не била лека задача. В писмо до Николай Лилиев от 15 септември 1910 г. Димчо съобщава: „Приготвянето на Антологията поглъща всичкото ни време – на мене и на Бащата...” Съставителите е трябвало да напишат писма до отделните автори, да поискат снимките им, да се срещнат с тях, да издирят творбите и да направят фишове с подбора. Вероятно, най-напред те се обърнали към доайена на поезията Иван Вазов. Ето текста на уведомителното писмо до него:
Факсимиле на писмото |
Може би сте узнали вече от вестниците, че ние туряме под печат една българска антология, която претендира да представи всички родни поети от Вас насам. Антологията ни ще бъде снабдена с портретите на авторите и с по една много кратка биогр.- библиогр. бележка за всекиго.
В всички литературни кръгове нашият почин се посреща с обща възхита и насърчения. Искаме да вярваме, че и Вие, патриархът на българската поезия, с когото ще се открие нашата книга, ще благоволите да ни дадете разрешение да използваме Ваши работи и да си послужим с някой Ваш по-последен портрет.
Ще бъде твърде голяма чест за нас, ако пожелаете една малка среща и с отговора си благоволите да ни определите час и място за нея.
С дълбока почит: Д. Подвързачов, Д. Дебелянов
София, 30. ІХ. 1910 .
За съжаление тази интересна среща не е документирана. На 31 декември 1910 г. най-после излиза от печат „Българска антология”. Както се очаквало, подборът предизвикал раздразнение сред някои среди, а в печата се поместили и отрицателни рецензии.
Но времето е най- добрия съдник. Поетичният сборник е първата антология на българската поезия. Първата и сред най-добрите. И двамата – Бащата и Димчо редом със старите поети са включили и тези, които ще влязат през парадния вход на българската литература. Един от тях, Димчо Дебелянов, ще стане най-любимият от всички български поети. А „Българска антология” остава възторжен израз на голямата култура и литературен вкус на двамата трубадури на поетичното слово.
Текст и илюстративен материал Тони Зарев
Факсимиле на страница от антологията с портрет и стихотворение от Дебелянов |
Още материали от същия автор вижте тук:
Чудесен текст!!! Приятели, моля ви да дозволите да препечатам статията в юбилейния вестнки за 1254-годишнината на Димчо. Както и за повече данни и снимка на автора Тони Зарев.
ОтговорИзтриванеЧАКАМ ОТВЕТ!!!