"Тежко на оня народ, който се самоотрича и самоунищожава. Народ без доверие в силите си, без обич към своето, колкото и скромен и да бъде, е народ нещастен." (Иван Вазов)

Световна класика: Салвадор Дали, морето и това да си Дали

Салвадор Дали, 1950 г., масло върху платно, 69 х 86 см.  
(натисни изображението за по-голям размер)

Картината е известна като "Да повдигнеш морето", но оригиналното й име е много по-дълго, типично Далианско. Тя се казва "Аз на шестгодишна възраст, когато си мислех, че съм момиче, което рязко повдига кожата на морето, за да наблюдава кучето, спящо в сянката на водата".
"Когато бях на 6 години, исках да бъда готвач. Когато бях на 7, исках да бъда Наполеон - пише в един от своите дневници Дали. - Моите амбиции продължават да растат със същата скорост дори сега. Сега не искам да бъда нищо по-различно от Салвадор Дали... Оказва се, че всяка сутрин, щом се събудя, изпитвам върховно удоволствие, което днес откривам за първи път - това да бъда Салвадор Дали. И очарован се питам какво ли чудо ще направи днес този Салвадор Дали. И всеки ден ми става все по-трудно да разбера как останалите могат да живеят, без да бъдат Салвадор Дали. И единствената разлика между мен и един луд е, че не съм луд."

Няма коментари:

Публикуване на коментар